Klage på feil og mangler ved bil
I hvilke tilfeller kan du klage på bilkjøp?
Advokatfirmaet Sylte AS
Bilen har en mangel som kan gi deg rett til heving av kjøpet, prisavslag, erstatning og andre beføyelser, hvis den ikke er levert slik som avtalt. Avtaler er ofte standardformet og lite detaljerte med hensyn til bilens egenskaper, og regelen er da at den skal være i i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende.
Bilens alder, kilometerstand og hvilken pris som er betalt er således sentrale forhold ved vurderingen av om mangel foreligger. Normal slitasje gir i utgangspunktet ikke kjøper rett til reklamasjon; men dette kan stille seg annerledes dersom bilen er garantert å være 100 prosent strøken og fri for slitasje m.m.
Dersom du vissste om feilen eller ut fra omstendighetene "måtte" kjenne til denne, kan det være at du likevel ikke kan klage på dette etter leveringen har funnet sted. Dersom du vet at noe er galt med girkassa når du prøvekjører den, og selger har opplyst at den her "helt strøken", så bør du således ikke kjøpe bilen om dette er viktig for deg.
Når bilen er solgt «Som den er»
Ved bruktbilsalg er det vanlig at bilen selges med et forbehold om såkalt "as is", "som den er" eller lignende. Dette medfører i utgangspunktet at du ikke kan reklamere over feil som du oppdager i ettertid (etter leveringen). Med det gjelder unntak fra dette. Unntakene er i følge kjøpsloven i de :
- Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.
- Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.
Husk klagefristene
Det er flere frister for å klage. Den viktigste er grunnfristen, at du må klage "innen rimelig tid" fra du oppdaget feilen. Med dette menes kort tid, og 2 - 3 måneder vil ofte være for sent.
Du kan i utgangspunktet reklamere "innen rimelig tid" i 2 år fra leveringen fant sted. I noen tilfeller kan maks-fristen være lenger; så som når selger har opptrådt svikaktig.
Skjema for klage
Mener du at bilen har en mangel og du vil fremsette et krav, bør du som følge av klagefristen gjøre dette straks. Send klage på dokumenterbar måte (rekommandert post eller epost). Vi anbefaler deg å benytte Forbrukerrådets skjema for klage. Disse er utarbeidet spesifikt for hva slags klage du har. Du finner dem her:
- Kjøp av bil
- Bilen har heftelser - brev til pantehaver
- Prisavslag
- Utbedring/reparasjon
- Utbedring/reparasjon og erstatning
- Omlevering
- Omlevering og erstatning
- Heving av kjøpet
- Heving av kjøpet og erstatning
- Holde tilbake deler av kjøpesummen
- Holde tilbake hele kjøpesummen
- Frafallelse av krav om egenandel
- Frafallelse av krav om egenandel og utlevering av bil
- Krav om tilbakebetaling av innbetalt egenandel
- Kreve forskuddsbetalte penger tilbake
- Jeg vil avbestille - gebyr er avtalt på forhånd
- Krever erstatning for forsinkelse
- Bilen har heftelser - brev til selger
- Krever at avtalen gjennomføres
- Krever levering, deler av kjøpesummen er forskuddsbetalt- forsinkelse
- Krever levering, hele kjøpesummen er forskuddsbetalt
- Jeg vil avbestille - gebyr er ikke avtalt
- Krav om heving av avtalen - forsinkelse
bilkjøp, advokat, klage, reklamasjon, bil, mangel, feil, prisavslag, heving, hevning, heve, rust, skade,reklamasjonsfrist, kjøpsloven, kjøpsavtale, skjema, heftelser, utbedring, reparasjon, forskudd, håndpenger, forsinkelse
Bruk av advokat
Dersom du ikke blir enig med selger, må du vurdere om tvisten er "stor" nok til å engasjere advokat. Dette blir et kostnadsmessig spørsmål. Ta gjerne kontakt med en av våre advokater som dersom du ønsker en gratis konsultasjon for å vurdere om du har en "sak" og med anslag over hvilke kostnader dette kan medføre. Du er velkommen til å ringe oss på tlf 22 20 50 40 eller sende oss et kontaktskjema. Du kan også gå inn på vår hovednettside som du finner advokatsylte.no